معرفی
دفتر برنامه و بودجه، تشکیلات و مدیریت عملکرد یکی از دفاتر زیر مجموعه حوزه ریاست میباشد که دارای سه گروه به شرح زیر میباشد:
• گروه برنامهریزی و بودجه
• گروه تشکیلات و بهبود روشها
• گروه نظارت و ارزیابی
اهم وظایف دفتر
- تهیه و تنظیم اهداف، سیاست ها و استراتژیهای کلان سازمان براساس قوانین و سیاستهای وزارت متبوع با هماهنگی واحدهای مختلف، برای ارائه به رئیس سازمان
- تدوین برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت سازمان براساس اهداف، سیاستها، استراتژیهای کلان سازمان و پیشنهاد آن به رئیس سازمان
- تجمیع و تلفیق برنامه و بودجه و گزارش عملکرد واحدهای سازمان به منظور تنظیم و تدوین برنامه و بودجه کل سازمان و ارائه به رئیس سازمان
- پیگیری و نظارت بر اجرای برنامه و بودجه سالانه و تخصیص منابع
- توسعه فرهنگ برنامهای و بهرهوری و نهادینه کردن آن در واحدهای سازمان
- مطالعه مستمر و تدوین ساختار سازمان متناسب با ماموریتها و اهداف آن
- انجام بررسیهای علمی و تخصصی روش های موجود برای بهبود مستمر آنها
- نظارت بر اجرای طبقهبندی مشاغل و تعیین سطوح شغلی سازمان مطابق با استانداردها و ضوابط موجود
- تدوین آییننامه های تخصصی مورد نیاز سازمان، بالاخص در زمینههای برنامه و بودجه، تشکیلات و روشها، منابع انسانی، حقوق، دستمزد، نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات، مهندسی سیستمها و تحول اداری
- مطالعه مستمر وظایف پست های سازمانی، به منظور تفکیک وظایف و جلوگیری از تکرار و تداخل وظایف و در صورت لزوم حذف پستهای اضافی براساس قوانین مرتبط
- تهیه و تدوین فرمهای مورد نیاز واحدهای مختلف، بررسی فرمهای مورد عمل و استاندارد نمودن آنها با توجه به نیاز سازمان
- اظهار نظر در خصوص انتصابات باتوجه به تشکیلات، قوانین و مقررات مربوطه
- نظارت بر حسن اجرای کلیه قوانین و مقررات داخلی و بیرونی مربوط به برنامه ها، بودجه، منابع انسانی،تحول سازمانی و تشکیلات و روش ها
- بهروزرسانی بانک اطلاعات و قوانین و مقررات
- تهیه و تدوین گزارشات ادواری از عملکرد واحدها و تهیه کارنامه سالانه و تهیه گزارشات ارزیابی عملکرد و برنامههای مصوب
- ساماندهی آمار و اطلاعات در سطح سازمان و واحدها و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی، درون و بیرون سازمان
- پیگیری و نظارت براجرای برنامه های سازمان
- تهیه و تنظیم برنامه علمیاتی (سالانه) در راستای برنامه استراتژیک
- تهیه و تنظیم بودجه برنامهای براساس بودجه مصوب به تفکیک واحدهای مختلف
- انجام بررسیهای سازمانی به منظور برنامهریزی و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سازمان با همکاری اداره کل امور منابع انسانی
- مطالعه و بررسی در خصوص تهیه و تنظیم شرح وظایف واحدها و همچنین شرح وظایف پستهای سازمانی سازمان و ابلاغ آنها به واحدها پس از تصویب توسط هیات امناء
- بررسی و پیشنهادات واحدها در مورد تغییر و اصلاح پستهای سازمانی و شرح وظایف و تهیه گزارشات لازم و انجام اقدامات ضروری جهت رفع مشکلات سازمانی آنها.
- تدوین شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمان با همکاری واحدهای ذیربط
- نظارت بر ارزیابی عملکرد کارکنان
- ارزیابی عملکرد واحدهای سازمان (اعم از پژوهشکده ها و واحدهای ستادی و پشتیبانی)
- انجام طرحهای مطالعاتی مربوط به اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی، ساختار نیروی انسانی، فرهنگ سازمانی، سیستمها و روشهای مورد عمل در سازمان
- انجام طرحهای مطالعاتی برای تعیین اقدامات لازم در مورد اصلاح مقررات و آییننامههای داخلی سازمان با هدف سادهسازی و هماهنگ ساختن آنها
- برنامه ریزی ونظارت در زمینه بررسی سیستمها، روشها و رویههای مورد عمل در سازمان و انجام اقدامات لازم در جهت اصلاح بهبود آنها با هدف افزایش رضایتمندی کارکنان و ارباب رجوع، تسهیل در انجام کارها و انطباق با نیازها
- پشتیبانی، هدایت و نظارت بر فعالیتهای بهره وری و تحول اداری سازمان
- برنامهریزی جهت اجرای مصوبات شورا و کمیسیون بهرهوری و تحول اداری سازمان
- ارزیابی عملکرد و تهیه و تنظیم گزارش ادواری از اجرای برنامههای تحول اداری و بهرهوری در سازمان